سُوۡرَةُ الفَاتِحَة

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (١)
ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢) ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣) مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ (٤) إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٥) ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (٦) صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ (٧)

Tuesday, November 4, 2014

Pakaian

Suami saya menghantar pakaian kotor ke kedai dobi saja. Kami org perempuan pula membasuh pakaian kami didalam bilik. toskan airnya kedalam bath tub, kemudian sidai ditepi tingkap. sekejap saja kain akan kering. (tidak pula kami merasa rimas dengan kein-kain yang berselayut bagitu, agak nya kami hanya balik ke hotel untuk tidur sahaja)

Dari pengalaman saya, kalau ke Mekah dan Madinah untuk haji dan umrah, cukuplah dengan 3 persalinan, stu dibadan, satu basuh dan satu lagi yang bersih. Bangun pagi pakai baju bersih, baju tu la akan dipakai hingga malam, saya tidur malam pun dengan baji tu juga. Esok basuh, bagitulah gilir-gilirkan 3 pasang pakaian. Apa yang saya maksudkan dengan pakaian adalah sehelai jubah, seluar panjang dan telekong untuk kemasjid, stokin untuk jalan dan stokin salin untuk solat. Saya bawa 2 helai baju kelawar untuk pakai semasa didalam bilik, jarang digunakan kerana kebanyakan masa tidak didalam dibilik, 2 helai kain batik dan sehelai tuala mandi.  Baju kurung saya hanya diguna semasa penerbangan pergi. Berjalan-jalan disana lebih selesa memakai seluar panjang ,jubah dan telekung solat. Sesuai dengan suasana disana. Semasa balik ke Malaysia saya mengenakan jubah Arab 

No comments:

Post a Comment

Rakan-Rakan

Lintas Langsung Dari Makkah

Labels