سُوۡرَةُ الفَاتِحَة

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (١)
ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢) ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣) مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ (٤) إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٥) ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (٦) صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ (٧)

Tuesday, November 4, 2014

Tawaf Sunat

Keistimewaan Masjidil Haram adalah kerana terdapat Baitullah didalamnya dan jemaah yang masuk kedalam masjid sangat dituntut untuk melakukan tawaf sunat, jika mampu. Jemaah sangat ramai didataran Kaabah semasa musim haji. keaddan sesak disana amat sukar untuk melakukan tawaf setiap kali masuk ke masjid. Walaubagaimana pun keadaan agak kurang sesak selepas solat subuh. Kadang-kadang kami tawaf sunat selepas isyak, Walaupun ramai tetapi cuaca agak sejuk. 

Ada ketikanya saya ingin tawaf bersendirian. Lepas Zohor saya minta izin suami untuk tidak balik ke hotel. saya makan beberapa biji buah kurma yang saya beli SR2.00 semasa dalam perjalanan ke Masjid. Kemudian saya tawaf ditingkat 2 dengan lenggang kangkung saya. Alhamdulillah, biasanya saya mengambil masa 10 minit untu menamatkan satu pusingan. Tujuh pusingan mengambil masa 70 minit, selesai berdoa saya makan kurma lagi, Biasa nya ditingkat atas tersebut terdapat ramai orang Arab yang membahagi-bahagikan kurma atau air untu jemaah yang sedang bertawaf. Saat diberi kurma ini adalah saat yang bahagia. Rezeki Allah beri.

Ada juga masanya saya bersendirian didalam Masjid, duduk  seorang diri disuatu sudut masjid sambil melihat Kaabah,  Muhasabah diri dan mengenang kekurangan diri yang belom dilakukan. Tanpa disedari air mata berlinangan. Rasa dekat dengan Allah.

No comments:

Post a Comment

Rakan-Rakan

Lintas Langsung Dari Makkah

Labels