سُوۡرَةُ الفَاتِحَة

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (١)
ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢) ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣) مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ (٤) إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٥) ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (٦) صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ (٧)

Tuesday, October 7, 2014

13 Zulhijjah dan balik ke Mekah

Sampai di khemah seperti separuh nyawa, tetapi kami tak boleh rehat. Kami bersiap2 untuk balik ke Mekah. Tak ingat dah sampai Mekah jam berapa. Seingatnya,  saya terus tidor dan rehat betul di hotel. Solat Zohor, Asar dan Maghrib pun tak larat ke Masjid.

 Lepas Maghrib kami menapak ke masjid, ramainya orang, kami naik ketingkat bumbung dan solat Isyak disana. Keadaan kurang selesa, saf bercampur2 lelaki dan wanita. Alhamdulillah saya dapat solat  diapit oleh wanita dikiri kanan. Pesan ustazah, kalau kita jaga ibadah kita, Allah akan jaga kita sepanjang masa.

Selepas solat saya sempat menjenguk ke bawah, ke dataran Kaabah, Ya Allah berilah kami ruang untuk bertawaf dengan sempurna. Ini tawaf haji, tawaf rukun.

Alhamdulilah selesai tawaf dan segala sunst2nya kami memulakan Saie haji. Saya sempat menjeling, jam menunjukkan pukul 1 pagi.

Selesai Saie, bertahlul kami dan lepas lah semua 13 pantang larang haji dan umrah. Alhamdulillah selesailah pekerjaan haji,

Saya dah lupa, lepas saie kami balik hotel atau tunggu solat subuh di Masjidil Haram,

No comments:

Post a Comment

Rakan-Rakan

Lintas Langsung Dari Makkah

Labels