سُوۡرَةُ الفَاتِحَة

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (١)
ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢) ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣) مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ (٤) إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٥) ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (٦) صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ (٧)

Tuesday, October 7, 2014

8 Zulhijah

Entri ini di tulis pada musim haji 2014. Entah mengapa tiba-tiba terkenang perjalanan haji kami pada tahun 2001. Kerinduan kepada Arafah membuat jari jemariku menulis kenangan silam. Tulisan ini adalah apa yang saya ingat saja. Mungkin ada perkara-perkara penting yang telah dilakukan tetapi terlupa nak tulis.

Pada tarikh 8 Zuhijjah tahun saya mengerjakan haji, saya dah lupa, bila saya mandi sunat ikhram, sebelom pergi masjid atau balik dari masjid.   Yang saya ingat saya dah siap untuk berangkat ke Arafah. Hati berdebar2, entah kenapa- mungkin pekerjaan haji sangat penting, ingin yang terbaik. Alhamdulillah jatuhkan niat ikhram haji sebelom naik bas. Ingat pesan ustazah, nanti dah naik bas takut terlupa niat. Tiada niat tiada haji.

Sampai di Arafah hari dah petang. Dapat tempat jauh kedalam kemah, terfikir, kalau malam gelap ni.Sebelom maghrib nampak ada satu ruang dihadapan bawah lampu, tanya-tanya jemaah yang lain, memang tempat tu kosong. Saya pun pindah, alhamdulillah.

Maghrib dan Isyak berjemaah didalam kemah. Lepas zikir seadanya, kami tidor cepat, malam nak qiamulai. terjaga jam 2 pagi, terasa sangat sejuk bumi Arafah diwaktu malam, Terfikir kami, agaknya baginilah sejuknaya bumi ketika kami baring didalam kubur nanti. Terus bangun untuk berwuduq untuk qiamulai.

(8 Zulhijjah - mandi sunat ikhram, solat sunat ikhram n berniat Ihram bagi yang membuat haji Tamatuk dan haji Qiran sebelom berangkat ke Arafah)

No comments:

Post a Comment

Rakan-Rakan

Lintas Langsung Dari Makkah

Labels